lunes, 17 de diciembre de 2012

AUTOAVALUACIO -LA PROTECCIÓ DEL MEDI AMBIENT

AUTOAVALUACIÓ - LA PROTECCIO DEL MEDI AMBIENT

1 - Què és un ecosistema?.
2 - Què es la Biosfera?.
3 - Quines relacions s'estableixen entre els éssers vius d'un ecosistema?
4 - Defineix els seguents termes :
      - Depredadors  .
      - Carronyaires.
      - Paràsits.
      - Productors.
      - Consumidors primaris.
      - Consumidors secundaris.
      - Consumidors terciaris.
      - Descomponedors.
5 - Què és una cadena alimentària?.Posa un exemple.
6 - Què és una xarxa alimentària?.Posa exemples.
7 - Què passaria si desaparegués la planta en una cadena?.
8 - Factors que influeixen en el medi físic terrestre i aqüàtic.
9 - Què és el medi ambient?.
10 - Com modifiquen les persones el medi ambient?.
11 - Problemes del medi ambient.Explica-ho.
12- Anomena les responsabilitats dels ciutadans vers el medi ambient.
13- Quines responsabilitats tenen les autoritats?.
14 - Què és un espai protegit?.

RESPOSTES.

1 - Està format per un conjunt d'éssers vius i el medi físic on viuen.

2 - És l'ecosistema més gran,format per la Terra i tots els éssers vius que hi viuen.

3 - Relacions d'alimentació, de competència i de cooperació.

4 - Depredadors : Són els animals carnívors,que cacen altres animals per alimentar-se.
     Carronyaires: S'alimenten dels cadàvers d'altres animals.
     Paràsits : prenen l'aliment d'altres éssers vius sense matar-los.Exemple:mosquit.
     Productors : Són les plantes,que s'encarreguen de fabricar aliments a partir de la llum del sol i 
     de substàncies senzilles.
     Consumidors primaris: Animals herbívors que s'alimenten de plantes.
     Consumidors secundaris: animals carnívors que s'alimenten d'animals herbívors.
     Consumidors terciaris: Animals que s'alimenten dels consumidors secundaris.
     Descomponedors :  són bacteris i fongs que descomponen les restes dels éssers vius. Les 
     sals minerals d'aquestes restes tornen al sòl i el mantenen fèrtil.

5 - És la representació de la relació d'alimentació entre les espècies d'un ecosistema.Les espècies 
     s'uneixen amb fletxes ,que van des de l'ésser viu que serveix d'aliment fins al que s'alimenta 
     d'ell.
               planta ->  ocell  ->   gat  ->   guineu

6 - És la representació en forma de xarxa combinant diverses cadenes alimentàries.
     Exemples :
                           planta -> conill -> guineu

                          planta -> ratolí -> esparver
               
                         planta -> ratolí -> guineu
                        
                         planta -> saltamartí -> sargantana ->  esparver

            La xarxa resultant seria la combinació entre tots ells.

7 - Que s'estingirien tots els animals.

8 - Terrestre : el clima(temperatura, humitat,..),tipus de sòl i relleu.
     Aqüàtic : salinitat(quantitat de sal),llum,corrents d'aigua, temperatura i tipus de fons.                

9 - Tot el què afecta un ésser viu : el sòl,l'aire, el clima,...

10 - Amb les activitats que hi duen a terme : talar arbres, cremar combustible, conrear la terra,..i 
       que afecten als ecosistemes.
11-
  •  Contaminació :tirar deixalles, cremar combustibles com el carbó,...
  • Escalfament global :  el diòxid de carboni de l'atmosfera impedeix que s'escapi la calor.
  • Desforestació: Talant boscos i selves per aconseguir més terres de conreu,per fer urbanitzacions, obtenir fusta, fer carreteres,..
  • Pèrdua de biodiversitat : En extingirse algunes espècies,com l'ós panda, el linx,...
12 - Estalviar aigua,electricitat, combustible, respectant la fauna i la flora i dipositant els residus i 
       deixalles al lloc adequat.
13 - 
  • Dictar lleis que regulin activitats com la caça , la pesca i la depuració d'aigües.
  • Estudiar quines espècies  estan en perill d'extinció i preparar plans  per protegir-les.
14 -Són espais naturals d'interès dels què es vol preservar el seu valor natural. Podem parlar de :

  • Parcs nacionals.De `protecció total.No s'hi poden fer activitats que deixin rastres ni recollir cap element.
  • Paratges d'interès nacional.Preservats perquè tenen interès científic,paisagístic o educatiu.
  • Parcs naturals.Hi són permeses les activitats tradicionals com agricultura i silvicultura.




Si has encertat de 12 a 14 preguntes : SAPS COM PROTEGIR EL MEDI AMBIENT !


i ja pots fer la prova tranquil.lament.Segur que obtindràs : MOLTS BONS RESULTATS!!!!